Terug naar boven

Winkelcentrum Limbecker Platz

Rome, Parijs en Amsterdam in het midden van Essen City.

Objectbeschrijving

Plaats Limbecker Platz, 45127 Essen

Opdrachtgever ECE Projektmanagement GmbH & Co. KG, Hamburg

Architect Henn Architekten, München

Uitvoerend schildersbedrijf Lienenlüke + Reinsch GmbH & Co. KG, Keulen

  • De industriële cultuur en het werelderfgoed Zeche Zollverein zijn het thema van het ronde gebouw dat de centrale ingang naar het winkelcentrum Limbecker Platz vormt.

    De industriële cultuur en het werelderfgoed Zeche Zollverein zijn het thema van het ronde gebouw dat de centrale ingang naar het winkelcentrum Limbecker Platz vormt.

  • Edel en elegant, zo kunnen we de gelijkmatige, matte en glanzend witte muren en plafonds nog het best omschrijven. Ze werden afgewerkt met Dolomit ELF 900.

    Edel en elegant, zo kunnen we de gelijkmatige, matte en glanzend witte muren en plafonds nog het best omschrijven. Ze werden afgewerkt met Dolomit ELF 900.

  • De kleur moest exact de juiste tint hebben. De leveringsdienst van Brillux zorgde ervoor dat de gewenste kleuren ook op zeker korte termijn geleverd konden worden.

    De kleur moest exact de juiste tint hebben. De leveringsdienst van Brillux zorgde ervoor dat de gewenste kleuren ook op zeker korte termijn geleverd konden worden.

  • Voor de reusachtige lichttunnels werd Dolomit ELF 900 met behulp van het Brillux kleurmengsysteem tot de gewenste blauwe tint aangekleurd.

    Voor de reusachtige lichttunnels werd Dolomit ELF 900 met behulp van het Brillux kleurmengsysteem tot de gewenste blauwe tint aangekleurd.

  • Voor de reusachtige lichttunnels werd Dolomit ELF 900 met behulp van het Brillux kleurmengsysteem tot de gewenste blauwe tint aangekleurd.

    Voor de reusachtige lichttunnels werd Dolomit ELF 900 met behulp van het Brillux kleurmengsysteem tot de gewenste blauwe tint aangekleurd.

  • De gastronomische ruimte werd vormgegeven met lichte kleuren die uitnodigend en gezellig overkomen.

    De gastronomische ruimte werd vormgegeven met lichte kleuren die uitnodigend en gezellig overkomen.

  • Met een diameter van 22 meter bieden de royale glaskoepels de bezoekers een spannende blik naar de hemel.

    Met een diameter van 22 meter bieden de royale glaskoepels de bezoekers een spannende blik naar de hemel.

Indrukwekkend op het eerste en op het tweede gezicht: het nieuwe winkelcentrum Limbecker Platz. In het hart van het centrum van Essen werd een shoppingcenter opgetrokken dat met 70.000 m² commerciële ruimte de lat weer een beetje hoger legt. De bezoekers worden getrakteerd op een stijlvol en elegante interieur dat licht en uitnodigend overkomt terwijl ze zich tijdens hun ontdekkingstocht even in Parijs, Rome of Amsterdam wanen.

De interieurvormgeving van het winkelcentrum Limbecker Platz weet te bekoren dankzij de helderheid, overzichtelijkheid en elegantie. Rotondes badend in het licht, talrijke ontmoetingsplaatsen en een ruime piazza in mediterrane stijl vormen maar een deel van de sterke aantrekkingskracht.

De designers en ontwerpers stelden hoge eisen aan de stijl, elegantie en het ontwerp van het interieur. De winkelstraat met vier rotondes, een op elk hoekpunt, vormt het centrale element van het gebouw. Imposante glaskoepels met een diameter van elk 22 meter laten massa’s licht binnen. De rotondes dienen ook als oriëntatiepunt, want ze zijn elk ingericht met een andere stad als voorbeeld: Parijs, Rome, Amsterdam en Essen. In de aan Rome gewijde rotonde creëren het Colosseum, een waterbron beneden en een op het Pantheon lijkende koepelvormgeving een mediterrane sfeer. De Eiffeltoren en een gestileerde metro-ingang herinneren aan de metropool Parijs en in de rotonde van Amsterdam komen bezoekers de grachten tegen. In het atrium aan de hoofdingang draait alles rond de stad Essen, wat duidelijk te zien is aan het thema industriële cultuur en werelderfgoed Zeche Zollverein. Het concept met verschillend metropolen geeft Limbecker Platz een kosmopolitische flair en eert Essen als culturele hoofdstad 2010. De kleurvormgeving en aankleding van het winkelcentrum is sierlijk en luxueus en vult zo de gevarieerde en aantrekkelijke interieurarchitectuur aan. Met heel wat groene elementen, een modern lichtconcept en meubels van hoge kwaliteit wordt een omgeving gecreëerd die uitnodigt om even te verpozen. De drie verdiepingen zijn toegankelijk voor de klanten via roltrappen en liften.

Maar het is vooral het ontwerp van de wanden en plafonds die voor een indrukwekkend totaalplaatje zorgen. Ook hier werden kwalitatief hoogstaande materialen gebruikt. De opdrachtgevers wilden “gelijkmatige, doekmatte oppervlakken”. De opdracht werd toegewezen aan het schildersbedrijf Lienenlüke + Reinsch dankzij hun jarenlange ervaring met zowel grote als kleine projecten die gedetailleerd en met een strakke deadline moeten worden uitgevoerd. Om de vele oppervlakken in de toegewezen tijd te kunnen schilderen, was vakmanschap alleen niet voldoende. Er waren ook krachtige producten nodig. Met de keuze voor Dolomiet ELF 900 werd een dispersie geïntroduceerd die wist te overtuigen dankzij haar hoge dekkracht, erg briljante witheid en zeer gelijkmatig, stompmat resultaat. In de rotondes en voor het afwerken van de lichttunnels en galerijen werd Dolomit ELF 900 in de gewenste tint aangekleurd. Dankzij het Brillux kleurmengsysteem en de Brillux leveringsdienst konden bestellingen op zeer korte termijn snel en betrouwbaar aan de bouwplaats worden geleverd. In totaal schilderde Lienenlüke + Reinsch 140.000 m² aan wanden, plafonds, zuilen, traparmen en de achterkant van de roltrappen in alle voor het publiek toegankelijke ruimtes tijdens de eerste fase van de bouw.

Gebruikte producten