Terug naar boven

Opera, Szczecin

Feniks uit de as.

Objectbeschrijving

Plaats Korsarzy 34, 70-953 Szczecin, Polen

Opdrachtgever Opera na Zamku w Szczecinie, Szczecin, Polen

Architect MXL4, Szczecin, Polen

Uitvoerend schildersbedrijf Konsart Sp. z o.o., Szczecin, Polen / P.B. CALBUD Sp. z o.o., Szczecin, Polen

  • Het plafondgewelf staat in contrast met de hoogglansvloer en de moderne meubelen.

    Het plafondgewelf staat in contrast met de hoogglansvloer en de moderne meubelen.

  • De foyer is open en licht vormgegeven.

    De foyer is open en licht vormgegeven.

  • De architect Tomasz Maksymiuk legde de nadruk op sobere, maar elegante elementen.

    De architect Tomasz Maksymiuk legde de nadruk op sobere, maar elegante elementen.

  • Moderne lampen en meubelen vullen deze indruk van de ruimte aan.

    Moderne lampen en meubelen vullen deze indruk van de ruimte aan.

  • De historische plafonds geven het gebouw zijn karakter.

    De historische plafonds geven het gebouw zijn karakter.

  • De uitvoeringszaal met zijn 594 zitplaatsen vormt het hart van de opera.

    De uitvoeringszaal met zijn 594 zitplaatsen vormt het hart van de opera.

  • Met zijmuren van blootgelegd metselwerk herinnert de zaal op subtiele wijze aan gebouwen uit het industriële tijdperk.

    Met zijmuren van blootgelegd metselwerk herinnert de zaal op subtiele wijze aan gebouwen uit het industriële tijdperk.

  • Het sobere, elegante totaalbeeld wordt versterkt door het meubilair.

    Het sobere, elegante totaalbeeld wordt versterkt door het meubilair.

  • Feniks uit de as.

    Feniks uit de as.

  • Een gebouw dat het stadsbeeld typeert.

    Een gebouw dat het stadsbeeld typeert.

Szczecin is uit de as verrezen als een feniks. Na de oorlog werd de stad razendsnel weer opgebouwd. Maar hier gebeurde dat niet met behoud van historische waarde, zoals in veel andere Europese steden, maar in een socialistische bouwstijl – dus vooral modern en gericht op autoverkeer.

Hoewel de weinige overgebleven karakteristieke gebouwen van de stad aan de Oder wel uiterlijk zijn gereconstrueerd, blijft de stedenbouwkundige context tot op de dag van vandaag een doorn in het oog. Zo staat de middeleeuwse dom, een oorspronkelijk bakstenen gebouw, tegenwoordig triest ingekapseld tussen moderne systeembouw. Het gebied heeft een voorstedelijk karakter, maar dan met een iets te grote kerk.

Tegen deze achtergrond won het Szczecinse architectenbureau MXL4 in 2009 de mededinging naar de sanering en hernieuwde vormgeving van het bestaande operagebouw. Architect Tomasz Maksymiuk en zijn medewerkers analyseerden eerst de bestaande bouw. Het kantoor ontwikkelde vervolgens een concept dat de historische overblijfselen niet reconstruerend aanvult, maar de relicten ensceneert en deze laat contrasteren met zichtbaar nieuwe elementen. Zo stuitte men in het souterrain op grote brokken natuursteen, waarmee de metersdikke muren van de fundamenten waren gevuld. De mooiste van deze rivierkeien gaven de architecten een rol als element in de nieuw gemaakte muurdoorbraken, waar ze nu door wit gepleisterde muren heen steken. In de hal en foyers lieten de architecten bewust dagkanten en afgeronde, deels scheef lijkende muren in het zicht. Dit vormt een contrast met de ingehangen trappen met moderne balustrades en ronde led-hanglampen die in willekeurige lichtkleuren kunnen branden. Het hart van het gebouw wordt gevormd door de grote operazaal voor 594 toeschouwers. De zitplaatsen bevinden zich op een glooiend getrapt parketgedeelte en een langgerekt balkon, waarvan de smalle flanken – uitsluitend met achter elkaar gerangschikte enkele stoelen – zich bijna tot op het podium uitstrekken. Met zijmuren van blootgelegd metselwerk herinnert de zaal op subtiele wijze aan gebouwen uit het industriële tijdperk.

Gebruikte producten