Kunstlaboratorium in zwart en wit.
Plaats Freilager-Platz 1, CH-Bazel
Opdrachtgever Bau- und Verkehrsdepartement des Kantons Basel-Stadt, Städtebau & Architektur, Hochbauamt, projectleiding: dipl.-ing. arch. Christian Fontius
Architect Morger + Dettli Architekten, CH-Bazel
Uitvoerend schildersbedrijf Maler Fischer AG, CH-Bazel
“Dreispitz” is de naam van de voorbeeldwijk die al iets meer dan tien jaar wordt ontwikkeld aan de rand van Bazel. Dit voormalige industrieterrein van 50 hectare wordt stap voor stap omgebouwd tot een gemengde stadswijk, naar een masterplan van Herzog & de Meuron. In september 2014 werd een van de eerste nieuwe gebouwen geopend: het HGK (Hochschule für Gestaltung und Kunst). Met zijn 47 meter is deze hoogbouw de nieuwe uitvalsbasis voor de hogeschool voor vormgeving en kunst. Op een oppervlak van 37 x 32 meter en verdeeld over negen verdiepingen en een kelder, brachten Morger + Dettli Architekten uit Bazel alle afdelingen van de school samen onder één dak. Een groot verschil met vroeger toen ze verdeeld zaten over de stad in tien instellingen, auditoria, een aula en een gebouw voor het bestuur van de universiteit. De hoofdingang leidt naar een foyer waar zich de receptie en een cafetaria bevinden. Op de eerste twee verdiepingen vinden we de aula en de auditoria. Op de derde verdieping is de foto- en videostudio ondergebracht en daarboven bevinden zich kantoorzones en atelierruimtes, met op de zevende verdieping het bestuur van de hogeschool. De bibliotheek op de bovenste verdieping is de kroon op het werk met een uniek uitzicht over heel Bazel en de regio.
Het ontwerp van de architect is gebaseerd op een opzettelijk getemperde architectuur. Binnenin wisselen witte en zwarte verdiepingen elkaar af. De architecten volgen hiermee het “concept van de neutrale ruimte” met monochrome oppervlakken en modulaire verdiepingen. Ook met het gebruik van materialen werd zuinig omgesprongen: alleen de kamerhoge gordijnen contrasteren met de harde betonoppervlakken. Het sobere karakter van het gebouw wordt verder benadrukt door de zichtbare technische voorzieningen die achter open plafonds lopen, een duidelijke verwijzing naar de industriële architectuur. De grote ruimtes scheppen mogelijkheden voor een veelzijdig gebruik. Ook de compacte inrichting van de infrastructuur ondersteunt een flexibel gebruik van de verdiepingen: secundaire ruimtes en de ingang bevinden zich in de kern, die asymmetrisch in het gebouw is geplaatst. Door de balustrades en banden aan de ramen is aan de gevel af te lezen dat de etages niet allemaal dezelfde hoogte hebben.
De gevel is uit twee lagen opgebouwd en bestaat uit horizontaal aaneengesloten geventileerde raamkasten. De balustrades zijn bekleed met panelen uit chroomstaal en creëren uiteenlopende nuances wanneer ze het licht reflecteren. De bekroning van het gebouw met het MINERGIEP-ECO-label bevestigt dat wordt voldaan aan de strenge criteria op het vlak van duurzaam bouwen en energie-efficiëntie. Muren, plafonds, deuren, ramen en alle vloeroppervlakken binnenin het gebouw werden afgewerkt met oplosmiddelvrije producten van Brillux – in totaal 16.000 vierkante meter. Het grote comfort, de gezonde binnenlucht, veel daglicht en rust creëren een uiterst aangename werkplek in dit nieuwe gebouw voor zowel studenten als docenten.
Op de nieuwe "campus der kunsten" wordt een visie werkelijkheid:grensoverschrijdend leren, onderzoeken en werken. Dankzij de aansluiting met de omliggende stedelijke en groene ruimtes, werd de juiste koers uitgezet om het gebied rond de nieuwe hogeschool voor de kunst verder te ontwikkelen tot een echte stadswijk met workshops en ateliers, galeries, winkels, restaurants, bars, studio’s, lofts en studentenkamers.