Terug naar boven

Adidas Laces, Herzogenaurach

Grijs-wit gestreepte denktank.

Objectbeschrijving

Plaats Adi-Dassler-Str. 1, 91074 Herzogenaurach

Opdrachtgever adidas AG, World of Sports Herzogenaurach

Architect kadawittfeldarchitektur Aachen

Uitvoerend schildersbedrijf Franz Strobel Maler- und Stuck GmbH Nürnberg

  • <p>Een dynamisch kantoorblok: verzonken volumes en een spitse neus!</p>

    Een dynamisch kantoorblok: verzonken volumes en een spitse neus!

  • <p>Een denktank met een scherp kantje is geboren.</p>

    Een denktank met een scherp kantje is geboren.

  • <p>Lounges definiëren het kruispunt tussen de werkruimtes en de ingang van het gebouw.</p>

    Lounges definiëren het kruispunt tussen de werkruimtes en de ingang van het gebouw.

  • <p>Het parklandschap is tot binnen in de centrale hal voelbaar.</p>

    Het parklandschap is tot binnen in de centrale hal voelbaar.

  • <p>Autonoom werkende afdelingen kunnen via de verbindingsbruggen met elkaar communiceren.</p>

    Autonoom werkende afdelingen kunnen via de verbindingsbruggen met elkaar communiceren.

  • <p>De overdekte centrale hal is uitgevoerd als een 14 meter hoog klimaatgeregeld atrium.</p>

    De overdekte centrale hal is uitgevoerd als een 14 meter hoog klimaatgeregeld atrium.

  • <p>Laces: de loopbruggen verbinden de in verschillende richtingen uitdijende elementen van het gebouw.</p>

    Laces: de loopbruggen verbinden de in verschillende richtingen uitdijende elementen van het gebouw.

  • <p>Met behulp van gordijnen en meubels brengen de architecten kleuraccenten aan.</p>

    Met behulp van gordijnen en meubels brengen de architecten kleuraccenten aan.

  • <p>De werkruimtes waarin bontgekleurde producten opvallen, zijn uitgevoerd in het wit.</p>

    De werkruimtes waarin bontgekleurde producten opvallen, zijn uitgevoerd in het wit.

Adidas is een buitengewoon herkenbaar product. Drie strepen identificeren de producten van de op een na grootste producent van sportartikelen ter wereld die erin slaagt om met een doelgericht aanbod de dunne grens tussen massaproductie en originaliteit te bewandelen. Een grote groep creatieve medewerkers werkt aan de vormgeving en technologie. Voor die groep heeft het architectenbureau kadawittfeldarchitektur uit Aken nu een scherpzinnige denktank gecreëerd.

Hoe moet een gebouw eruitzien waarin ingenieurs, dokters en designers innovaties en nieuwe mode bedenken? Een gebouw waarin de werknemers, die gemiddeld jonger zijn dan 30, enthousiast en ook geconcentreerd kunnen werken? “Een onvervangbare en unieke locatie”, was het antwoord van de architecten, een plek die het personeel inspireert. Zo kreeg het alleenstaande gebouw op de groene weide plots het gezelschap van een ruimteschip met de naam “Adidas Laces”.

Laces is het Engelse woord voor veters. Daarmee verwijzen de architecten naar de loopbruggen waarmee de in verschillende richtingen uitdijende elementen van het gebouw worden samengebracht in de centrale hal. Deze “veters” zijn voor het gekozen bouwtype van dit kantoorgebouw met atrium het reddende klapstuk, want een cirkelvormige opstelling is structureel ongunstig voor bedrijfsafdelingen die met elkaar moeten communiceren. Door de wandelbruggen, die de overdakte, klimaatgeregelde binnenplaats doorkruisen, kunnen de autonoom werkende afdelingen makkelijk onderling met elkaar in verbinding treden.

Het beeld van dynamiek in gebruik en vormgeving lag al aan de basis van het oorspronkelijke ontwerp waarmee kadawittfeldarchitektur in 2007 deelnam aan de wedstrijd, samen met dertig gerenommeerde architectenbureaus. Het gebouw heeft aan de lange zijde een knik zodat het volume van de binnenplaats terloops wordt verminderd. In ruil daarvoor werden de gevels aan de kortere zijde naar buiten gekanteld zodat de binnenplaats een ruimere blik biedt op de hemel. De loopbruggen volgen de geometrie van de schuin oprijzende toegangskernen en liggen verdieping per verdieping ietwat verschoven. Het driedimensionale patroon van de “laces” kenmerkt de 14 meter hoge binnenplaats wanneer de bezoeker door de grote, open, volledig verglaasde ingang loopt.

Om de “stroom van het landschap” ongehinderd tot in het midden van het gebouw te laten vloeien, wordt het bovenliggende gebouw van drie verdiepingen door een enorme, in de kantoorverdiepingen geïntegreerde stalen draagbalk omhoog gehouden. Die ligt aan beide zijden op twee uitstekende vleugels van twee verdiepingen waarvan de kop telkens is bekleed met gepolijste RVS-platen die daardoor de vrije ruimte verwarrend weerspiegelen.

Voor de rest oogt het wit-grijsgestreepte gebouw glad en ongenaakbaar. Het kleurenschema is bewust afgezet tegen het landschap en navenant terughoudend, maar vastberaden.

Als donkergrijze vloeren penetreren en sluiten de “laces” het gebouw en markeren de lounges als kruispunt tussen de werkruimtes en de ingang. Met behulp van gordijnen en meubels brengen de architecten kleuraccenten aan, die doen denken aan de kleuren van de olympische ringen: blauw, groen, zwart, rood en geel. Ook op de begane grond zijn de Olympische Spelen terug te vinden, namelijk in de goud, zilver en brons geschilderde wanden.

De associatie met sport wordt ook gereflecteerd in de bewegwijzering. “De kleurloze typografie valt perfect binnen de zakelijk koele, door understatements gekenmerkte wereld, zonder zich daaraan ondergeschikt te maken”, vertelt ontwerper Andres Ueble, “ze reflecteert de beweging van de mensen.” Hierdoor ontstaat misschien een beetje te veel dynamiek, maar met de grote hal heeft het gebouw een rustpunt in huis dat deel uitmaakt van de beleving.

Gebruikte producten